Skolen i Biry – nu (snart) med børnehave

Nogle gange er man det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt. Derfor åbner der meget snart en børnehave i Biry. Det er det heldige resultat af et besøg i Bandiagara af en mindre delegation fra Biry, en lærer fra skolen og en repræsentant fra foreningen Skolen i Biry.

De små børn i Biry kan snart komme i børnehave i stedet for at blive passede af deres lidt ældre søskende.

Vores entreprenør Saidou Togo foreslog, at vi skulle besøge en række lokale organi-sationer i Bandiagara for at præsentere dem for skolens udfordringer og høre om de kunne hjælpe skolen i Biry. Allerede ved første besøg var der bid! Organisationen GAAS-Mali, skulle netop begynde et projekt med at etablere børnehaver i forbindelse med skoler i området.

Der var lavet en liste over mulige skoler, der kunne have gavn af en børnehave. Den liste stod Biry ikke på. Forklaringen var, at Biry efter myndighedernes oplysninger allerede var omfattet af et projekt fra danske Børnefonden. Heldigvis kunne de to indbyggere fra Biry opklare, at Børnefonden ikke støtter Skolen i Biry. Der er, så vidt vi ved, tale om et projekt for at forhindre tvangsægteskaber.

En repræsentant fra de pædagogiske myndigheder deltog i mødet. Selv om han aldrig havde været i landsbyen, kendte han dens udfordringer og kunne se, at antallet af indskrevne elever var faldende. Han bekræftede, at en børnehave vil kunne hjælpe skolen.

Børnene i børnehaven leger, men de lærer også og bliver motiverede for at komme i skole. Det skaber en glidende overgang, hvor flere børn går fra børnehave til skole. Samtidig bryder børnehaven en tradition, hvor piger skal passe deres mindre søskende. I Biry er flere piger taget ud af skolen, fordi de skal passe deres mindre søskende. Når børnene i stedet er i børnehave, kan de piger fortsætte i skole.

Allerede to dage efter mødet begyndte to kvinder fra Biry på en uddannelse i Bandiagara i at passe og stimulere børn i en børnehave.

Dette indlæg blev udgivet i Nyt om skolen og tagget , . Bogmærk permalinket.