Antallet af elever og lærere i Biry

83 elever på klassetrinene mellem 1. og 6. klasse og kun to lærere. Det er en udfordring! Heldigvis er der endnu en lærer på vej til Biry.

Før jul havde eleverne om myg. Her er vigtige ord “stillestående” og “myggenet”

På et møde mandag den 9. januar 2017 lovede lederen af de pædagogiske myndigheder i Bandiagara, at der bliver sendt endnu en lærer til Biry til marts. To medlemmer fra styregruppen for skolen i Biry og en repræsentant for foreningen var mødt op på direktørens kontor for at fortælle ham om skolens udfordringer og bede om mere støtte.

For tiden er der kun to lærere i Skolen i Biry. Tidligere var der tre lærere til de seks årgange, men den ene er blevet flyttet til en anden skole. Det er klart, at to lærere ikke kan klare at undervise 83 elever fordelt mellem 1. og 6. klasse på en tilfredsstillende måde. Lederen af de pædagogiske myndigheder beklagede den nuværende situation og forklarede den med, at der for tiden bliver ansat og uddannet flest kvindelige lærere, og statens politik er, at kvinder ikke skal sendes til fjerntliggende landsbyer for at arbejde.

Der burde selvfølgelig være mindst seks lærere på skolen i Biry. Man kan blive misundelig på skoler i og tæt ved byer, hvor der er mange lærere, som underviser i deres spidskompetancer.

Konsekvensen af de få lærere i Biry er, at eleverne i perioder i løbet af skoledagen bliver overladt til sig selv. Derfor er der nu færre forældre, som sender deres børn i skole, end der var i de første år af skolens levetid. Det er en ond cirkel. De færre elever får de pædagogiske myndigheder til at prioritere skolen mindre. Derfor er der lange udsigter til, at Biry får tildelt et fuldt antal lærere.

Direktøren fortalte os om alle skolevæsenets udfordringer. I gamle dage var lærerne meget mere dedikerede til deres arbejde. Undervisning var et kald. Dengang kunne der gå tre til fire måneder uden at lærerne fik løn. Alligevel mødte de på arbejde hver dag og underviste eleverne. I dag tjener en lærer ifølge hans oplysninger 1.700 kroner om måneden, men lærerne strejker ofte for at få endnu mere i løn. Der er også lærere, som ikke møder op på arbejde. Direktøren fortalte om en underviser på Birys naboskole i Tanga, som ikke underviste i et helt skoleår, mens han modtog løn. Efter et år tilbageholdt de hans løn indtil han begyndte at arbejde. Det lyder ikke til, at de pædagogiske myndigheder rider samme dag, som de sadler!

Skolen mangler også bøger og undervisningsmaterialer. Direktører oplyste, at skolebøger bliver sendt direkte fra Undervisningsministeriet til de enkelte skoler. Han mente, at Biry ikke var på listen over skoler, som skulle have bøger. Indtil videre låner lærerne bøger på andre skoler.

En ting, der kan øge antallet af elever i skolen og styrke indlæringen, er en skolekantine. Nogle af de elever, der burde gå i skole i Biry, bor i nabolandsbyerne Tomba og Some. De har fem til syv kilometer i skole og kan ikke nå at få morgenmad, inden de skal af sted. Til frokost får de kun mad, hvis der er en familie i Biry, som giver dem noget at spise og sidst på eftermiddagen skal de gå den lange vej hjem igen. En skolekantine vil sikre disse børn mad.Det er ret utroligt, at skolen har elever fra de to landsbyer. Det vidner om elever, som virkelig vil gå i skole.

En skolekantine er også attraktiv for børnene i Biry, der på denne måde er sikrede ordentlig mad hver dag. Især Unicef etablerer og betaler skolekantiner i Mali, og det er velkendt, at en kantine øger antallet af elever, som går i skole, samtidig med at eleverne får bedre resultater i skolen, fordi de er mætte og får god ernæring.

På mødet opfordrede vi de pædagogiske myndigheder til at huske skolen i Biry, næste gang Unicef etablerer skolekantiner.

Dette indlæg blev udgivet i Nyt om skolen og tagget , . Bogmærk permalinket.