Om Biry og Mali

Landsbyen Biry ligger beskyttet på toppen af en klippe

Landsbyen Biry ligger i Dogonland i Mali i Vestafrika. Landskabet består af stejle klipper og smalle frugtbare dale. Der bor 529 indbyggere i Biry, som lever af landbrug. De dyrker hovedsageligt hirse, en smule ris, bomuld, sesam, bønner, gumbo og hibicusblomster til saft. De har køer, geder, får og æsler. I den tørre tid dyrker de fleste familier små haver med løg, salat, tomater, aubergine, citroner, papaya og maniok. Haverne skal vandes to gange om dagen, og det foregår ved håndkraft.

Biry er omgivet af baobab og andre store gamle træerI Biry er der ingen elektricitet, ingen telefon-forbindelse eller butikker. Det nærmeste marked ligger fire timers hurtig vandring væk og foregår en gang om ugen i landsbyen Kendie. Herfra er der en god grusvej og busforbindelse en gang om ugen.

Birys nærmeste skole ligger i nabolandsbyen Tanga. Der er to timers hård vandring op og ned ad klipper til skolen. Det er længere, end børnene kan vandre hver dag for at komme i skole. Før der kom en skole i Biry havde Skolen i Tanga fem elever fra Biry. Deres familier måtte betale for, at de boede hos familier i Tanga. Og børnene måtte undvære deres familier, mens de gik i skole.

Skolen i Tanga begyndte undervisningen i 2006. Der er 160 elever mellem 1. og 5. klasse og ikke plads til flere elever. Skolen er betalt af indbyggerne og Alhassane Dicko – en forretningsmand, som stammer fra Tanga. Landsbyens indbyggere har været med til at bygge skolen, og Alhassane Dicko hjælper foreningen Skolen i Biry med råd og vejledning.

Landsbyen Biry er del af landkommunen Kendie. Landsbyen har sit eget landsbyråd og en landsbychef. Landsbychefen hedder Temo Dicko. Der er også et råd for de unge og et kvinderåd. Rådene står for fællesaktiviteter, arrangementer og tager stilling til planer og problemer.

Hvorfor har Biry ingen skole

Mali mangler skoler. Landet er det femte mindst udviklede land i verden i følge FNs udviklingsorganisation UNDP. Staten har begrænsede midler til at etablere nye skoler. De mest isolerede og utilgængelige områder bliver prioriteret til sidst, når der skal investeres i nye byggerier. Her kommer hverken politikere eller embedsmænd. Desuden er prisen på byggeri højere i de svært tilgængelige områder. Transporten er dyrere på  grund af manglende veje, og der mangler uddannede håndværkere.

Læs om den midlertidige skole, der er oprettet efter at vi satte gang i processen.

Læs historier fra Biry

Om Mali

Mali har 13 millioner indbyggere. Den nordlige del af landet består af Sahara. Dogonlandet befinder sig få hundrede kilometer syd for Sahara. Livet er barsk, og klimaet bliver mere og mere uforudsigeligt. Regntiden varer kun 2 til 3 måneder om året og kommer generelt senere end tidligere. Det er en udfordring for bønderne at finde det rette tidspunkt at så markerne.

Mali har været demokrati siden 1992. I den tid, landet har været demokrati, er det gået fremad økonomisk og udviklingsmæssigt. Mali er samarbejdsland for Danida.

I 2012 besatte forskellige fundamentalistiske grupper det nordlige Mali.  I det sydlige Mali tog militæret magten ved et militærkup. Der blev siden udnævnt en midlertidig præsident og regering. I sommeren 2013 valgte malineserne en ny præsident IBK, som har stor opbakning. Alle er meget optimistiske og har tiltro til det nye styre.

Biry lå heldigvis ikke i den besatte del af Mali og blev ikke berørt af islamisterne.

Regntiden i 2011 var meget sparsom og høsten ekstrem dårlig. Der har været sult i landet, og det har også ramt Biry. Her døde mere end halvdelen af kvæget af sult. Regntiden i 2013 var også ustabil i Dogon-området. Høsten i Biry var sparsom, men heldigvis kom der nødhjælp til området. Det ser ud til at høsten i 2014 bliver bedre.