Problemer med skolemøbler

Skolemøbler er nødvendige for at eleverne kan sidde ordentlig og skrive og læse. I 2015 bestilte foreningen Skolen i Biry 48 skolemøbler hos en lokal håndværker i Bandiagara. Håndværkeren Youssouf Dicko er ikke hvem som helst. Hans familie stammer fra Biry. Familiens overhoved blev som fransk soldat under anden verdenskrig såret i Europa  og mistede sit ene ben. Derfor slog familien sig ned i byen Bandiagara i stedet for bjergene ved Biry. Siden dengang har familien Dicko været landsbyens Birys kontakt til omverdenen. Det er her indbyggerne overnatter, når de er i byen og mange unge har boet hos familien, mens de har gået i skole i byen.

De pædagogiske myndigheder har leveret kun fem borde og bænke til Skolen i Biry. Møblerne er ikke sat ordentlig sammen. Når eleverne kan mærke, at møblerne gynger frem og tilbage, er det sjovt at gynge mere. Så skolemøblerne er ved at gå helt i stykker nu.

Youssouf Dicko er desuden formand for håndværker-foreningen i Bandiagara og samarbejds-partner for den danske ambassade, som har bygget et kunst-håndværker-marked i byen. Derfor havde folk i Biry fuld tiltro til ham, da de samlede ind og bestilte fem borde og bænke i 2015. Lidt efter bestilte foreningen Skolen i Biry ligeledes skolemøbler hos ham. Vi betalte næsten 20.000 kroner og regnede med, at vi kunne stole på ham. Vores samarbejde med entreprenøren Saidou Togo var gået glimrende, og det var vores fornemmelse, at vi kunne stole fuldt på ham. Så vi havde kun gode erfaringer.

De pædagogiske myndigheder CAP har leveret fem sæt bænke og borde. Indbyggerne i Biry har samlet ind til at købe endnu fem sæt, der ligger klar, men ikke er samlede. Derudover ligger der de mange stel, som vores forening har betalt, men som stadig mangler trædelene.

Men så blev Youssouf Dicko desværre alvorligt syg. Arbejdet med skole-møblerne blev udsat igen og igen. Da han endelig blev rask, lovede han, at arbejdet ville gå i gang i næste uge. På et tidspunkt skete der noget. Han fik fabrikeret metalstellene til borde og bænke, som han fragtede til Biry. Nu manglede der bare bordplader og trædelene. Og det hele skulle samles.

Det har vi nu ventet længe på. Det samme har elever, lærere og Birys indbyggere, der også selv har betalt for møbler.

Ved det netop overståede besøg i Biry, har vi fundet ud af, at Youssouf Dickos værksted er gået helt i stå. Tidligere var det ham, som fabrikerede alle bænke og borde for de lokale pædagogiske myndigheder CAP. I Biry så vi de fem borde og bænke, som CAP havde leveret til Biry. De er efter al sandsynlighed leveret af Youssouf Dicko og kvaliteten er ikke god. Så Youssouf Dicko har mistet sin kontrakt med CAP. I følge den lokale sladder i Bandiagara kører han rundt på sin motorcykel på må og få. Hver gang han kommer i nærheden af nogen, som har skylder penge eller en tjeneste, stikker han af. Han svarer heller ikke sin telefon.

De manglende skolemøbler er også et problem for skolens gulv. Eleverne har brugt store sten til at sidde på, og de har slået huller og revner i gulvet, som nu skal repareres.

Det er svært at klippe håret af en skaldet mand, så spørgsmålet er hvad foreningen nu kan gøre for at skaffe skolemøbler til eleverne. Vi arbejder på sagen!