Skolebyggeriet er gået i gang

Nu er byggeriet af skolen i Biry gået i gang. Landsbyens indbyggere knokler i disse måneder, som er de varmeste måneder i Mali. Temperaturen i april og maj ligger på omkring 45 grader og arbejdet med at bryde sten og grave ud til fundamentet er hårdt, for alt er manuelt arbejde.

Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse.

Foreningen Skolen i Biry har valgt at samarbejde med entreprenøren Saidou Togo fra Bandiagara. Saidou Togo kender området særdeles godt. I slutningen af 1980’erne var han med til at bygge brønde i blandt andet Biry.

Landsbyen stiller hver dag med 15 frivillige arbejdere til byggeriet. Derudover sørger kvinderne for, at der er vand til byggeriet, og en gruppe kvinder laver på skift mad til håndværkerne udefra.

Byggeriet tager efter planen tre måneder. Alle satser på at arbejde hurtigt, for regntiden går snart i gang, og derefter er det nødvendigt at arbejde i markerne for at være sikker på at få en ordentlig høst.