Den midlertidige skole i Biry har nu kørt i tre år. Der er elever i første, anden og tredje klasse, og de lærer at læse, skrive og regne. Alle glæder sig til, at den nye skole er færdig.
Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse.
- Eleverne i 2. klasse læser højt i kor sammen med læreren.
- Læreren Bocar Balam underviser 1. klasse. Eleverne skal pege på Kipic, som har sat sig op på motorcyklen.
- Drengen peger på motorcyklen, som læreren lige har læst om.
- Eleverne afleverer deres lektier.
- En elev fra 3. klasse skriver. Det er svært, når man ikke sidder ved et bord.
- Eleverne skriver teksten fra tavlen
- pigerne i 3. klasse er ved at skrive en tekst.
- Læreren i 3. klasse skriver Y’er på tavlen
- Eleverne i 3. klasse øver sig i at skrive y’er ligesom læreren har skrevet på tavlen. Pigen har fået bedømmelsen “Tres bien” for sit sidste arbejde.
- Indgangen til den midlertidige skole. Hver morgen hejser læreren flaget, og eleverne synger Malis nationalsang
- Den midlertidige skole og tre elever fra 3. klasse
- Eleverne skiftes til at synge, og læreren sidder bag i og bedømmer deres sang.
- Eleverne i 3. klasse. Drengene står med sort skrift og pigerne med rød skrift.
- Der er 26 elever i 3. klasse. 16 drenge og 10 piger.
Det er tirsdag den 22. april. Eleverne har lige haft en lille påskeferie. I dag skal de vise, hvad de har lært. Hver måned bedømmer lærerne eleverne i læsning, skrivning, recitation, regning og sang. Eleverne får karakter, og lærerne giver det lokale pædagogiske center besked om, hvordan det går i skolen.
Både lærere og elever ser frem til, at der bliver bygget en rigtig skole. Eleverne sidder på bænke bygget af sten og ler. Der er ingen stor tavle, som læreren og eleverne kan skrive på.
Biry har vanskeligt ved at få lærere. På et tidspunkt underviste en lærer alle tre klasser sammen. Eleverne i første og anden klasse skal tie stille, mens eleverne i 3. klasse får undervisning. I efteråret fik skolen i Biry endnu en lærer til at undervise i 3. klasse.
Når der er en rigtig skole, bliver det forhåbentligt lettere at tiltrække lærere til Biry. Det pædagogiske center skal også give eleverne flere bøger. Det er først i 3. klasse, at eleverne har fået en bog med tekster. I 1. og 2. klasse må læreren læse højt og skrive alting på tavlen.