Nye forsyninger i kantinen

130 elever i Skolen i Biry er glade. De får undervisning og de lærer. Midt på dagen i middagspausen får eleverne et stort måltid sund mad, så de slipper for at være sultne og dermed ukoncentrerede. Skolekantinen er alle begejstrede for!

Fotos: vores entreprenør Saidou Togo, som organiserede indkøb og transport til Bir

Foreningen skolen i Biry etablerede skolekantinen i samarbejde med landsbyen i begyndelsen af 2018. Kantinen bliver ledet af en styregruppe på seks kvinder fra landsbyen, og selve madlavningen går på skift mellem alle yngre kvinder i landsbyen. Alle arbejder frivilligt og gratis. Så kantinen er det seneste eksempel på, hvor godt det frivillige arbejde i landsbyen fungerer.

Men kantinen er afhængig af råvarer. Der kommer vi ind i billedet. Foreningen Skolen i Biry sørger for, at der bliver købt ind, og at maden bliver fragtet de cirka 70 kilometer til Biry af den uvejsomme vej gennem Dogon-bjergene.

Indkøbslisten til en skolekantine er omfattende: 1 ton ris, 500 kilo hirse, 300 kilo bønner, 100 kilo jordnødder, 300 liter olie, suppeterninger, koncentreret tomat og meget andet. Der er også sendt penge til landsbyfællesskabet, så de en gang i mellem kan købe kød til eleverne.

Vi har også betalt cirka 600 kroner for en reparation af landsbyens mølle, der maler for eksempel hirse. Det er for at lette arbejdet for de frivillige køkken-kvinder i kantinen. Møllen skulle have et nyt understel, en drivrem og skiver.

Derudover har vi købt skolematerialer til eleverne: blyanter, hæfter, farvede kuglepenne, geometrisæt og andet nødvendigt.

Stadig udfordring for skolelærere

Skolen i Biry har 130 elever, men der er stadig kun to lærere tilknyttet skolen. Som om det ikke er udfordring nok i sig selv, så strejker lærerne i Mali. Strejken sker i protest mod dårlige lønninger og arbejdsvilkår. Der er en ond cirkel: når lønnen er lav, har færre lyst til at uddanne sig og arbejde som lærer, og så bliver de fungerende lærere endnu mere overbebyrdede med arbejde. Som i Biry hvor de to lærere er ansvarlige for at undervise 130 elever fordelt på seks forskellige klassetrin i alle fag.

Men eleverne i skolen i Biry lærer trods alt! Flere elever har i 2017 og 2018 bestået eksamen fra 6. klasse og er fortsat i 7. og 8. klasse på overbygningen på skoler i andre landsbyer.

Pengene

Til de seneste indkøb har vi brugt omkring 25.000 kroner. Pengene stammer fra jer og fra det sidste af en bevilling fra Erik Thunes Legat af 1954 i 2017 på i alt 50.000 kroner.

Takket været jeres bidrag har skolen nu kørt i otte år og dermed gjort en kæmpe forskel for de børn, som har modtaget undervisning og nu er i gang med at uddanne sig til et bedre liv. Ambitionerne fejler ikke noget, når man spørger eleverne, hvad de vil være i fremtiden. De vil gerne være læger og ingeniører.

Fotos fra foråret 2018 af en af lærerne Ousmane Togo

Foreningen Skolen i Biry har ikke længere en offentlig indsamling, for det koster penge og tid til administration. Men nogle venner og bekendte  giver stadig penge til foreningen. Så der kommer penge til skolearbejdet. Pengene bliver brugt til skolematerialer og til skolekantinen. Vi regner med at sende forsyninger næste gang til efteråret.

Sikkerhedssituationen

Som I måske har læst i medierne, har uroen i Mali bredt sig – især til Dogon-området. Staten har ignoreret befolkningens mangel på sikkerhed, så flere landsbyer i det centrale Mali har oprettet bevæbnede selvforsvarsgrupper. Usikkerheden skyldes både islamistiske grupper og gemene røverbander – samt en blanding af islamister og røvere. Der er også eksempler på, at selvforsvarsgrupper har angrebet og dræbt civile.

Heldigvis er sikkerheden ikke et problem i området omkring Biry. Her har der ikke været overfald og angreb. Men indbyggerne er nervøse for, om uroen og usikkerheden kan brede sig.

Vi må erkende, at Mali og dermed også Skolen i Biry har haft betydeligt større udfordringer, end vi nogensinde havde forestillet os, da vi i 2011 etablerede foreningen og projektet. Men så længe at indbyggerne i Biry og ikke mindst børnene i Biry er optimistiske, så går det!! Vi fortsætter støtten, så de kan få en fremtid

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret, Nyt om skolen. Bogmærk permalinket.