Birys elever viser hvad de har lært

Se hvordan det går for eleverne i første klasse på skolen i Biry. De har på dette tidspunkt haft to måneders undervisning

Foto: Steen Rehøj Djeneba læser højt fra tavlen

”Ali leger med Fifi”. Djeneba læser højt fra tavlen. Hun peger på alle stavelser i ordet med pegepinden, og klassen gentager ordene et efter et.

Det er torsdag eftermiddag i første klasse i skolen i Biry og egentlig har både elever og lærer fri. Men der er besøg fra Danmark i dag, og alle er ivrige efter at vise, hvad de har lært efter to måneder i skolen. Skolen er nemlig noget helt særligt for eleverne i Biry. De er den første klasse af skolebørn, der modtager undervisning i Biry.

Gæsterne fra Danmark sætter sig bagerst i klasseværelset, da undervisningen begynder. Der er lidt forvirring. Børnene er interesserede i gæsterne, men de vil også gerne vise, hvad de har lært. Så snart læreren tager ordet, retter de opmærksomheden mod ham og tavlen.

Foto: Steen Rehøj De danske gæster i skolen i Biry sidder bagerst i den midlertidigie skolebygning

Sammen med læreren gennemgår de deres seneste lektier. De kan læse lidt, de kender ugedagene og tallene indtil otte. I virkeligheden kan alle eleverne tælle til hundrede, men det er på deres eget sprog, og det tæller ikke i skolen. Det, de lærer i skolen, er nemlig på fransk. Så det er ikke bare bogstaverne og tallene på tavlen, der er nye for eleverne. Sætningerne de læser, skal de ikke kun kunne stave, de skal også forstå, hvad ordene betyder.

Når læreren stiller et spørgsmål, rækker eleverne hænderne op. Faktisk springer de op for at blive hørt. Her gemmer ingen sig bagerst i lokalet. Eleverne ved, at de er heldige, for udenfor står deres lidt ældre søskende, som er for gamle til at begynde i skole. De får ikke samme chance som deres mindre søskende, og må nøjes med at se med fra vinduesåbningerne.

I første klasse går 47 elever fra Biry og nogle af nabolandsbyerne. Læreren kommer fra Kendie og bor nu i landsbyen.

Indbyggerne i Biry har selv bygget skolen af sten. Det er et stort rektangulært lokale med vinduesåbninger og et tag af palmeblade, der skærmer mod den skarpe sol. Bænkene er små forhøjninger af sten og pudset med ler. Der er lidt mørkt i skolen og kommer der regn eller blæst, må eleverne få fri for taget giver ingen beskyttelse.

Det er et år siden, at en gruppe gæster fra rejsebureauet Viktors Farmor besøgte Biry og satte gang i processen med at få etableret en skole. Nu er indsamlingen i gang, så der kan blive bygget en rigtig skole, og eleverne også kan gå i skole i regnvejr.

Dette indlæg blev udgivet i Nyt om skolen og tagget , , . Bogmærk permalinket.