Biry børn knokler for at lære

Birys børn er så ivrige efter at gå i skole at de springer morgenmaden over. De er heldige, for deres skole er den eneste i Mali med undervisning. På andre skoler strejker lærerne

Hver dag bliver flaget hejst udenfor skolen. Læreren Ibrahim ville gerne plante blomster rundt om flagstangen, men det er umuligt, for de bliver ædt af fårene og gederne

Allerede klokken 7 om morgenen møder de første elever i skole. Undervisningen begynder først klokken 8, men børnene er så ivrige efter at lære, at de ikke kan vente. Alle elever er der en halv time, inden de egentlig skal være der.

– Det er både godt og skidt, at eleverne kommer så tidligt, forklarer Ibrahim Kassogué. Godt, fordi det viser, hvor motiverede eleverne er, men skidt, fordi de ikke har fået morgenmad. Når klokken nærmer sig 11 og 12, er eleverne nogle gange så sultne, at de ikke kan koncentrere sig, og nogle gange græder de af sult.

Ibrahim er den første lærer i Biry, og på dette tidspunkt i januar 2012 er han måske den eneste lærer i hele Mali, som arbejder. Gennem to måneder har lærerne i Mali strejket. De er utilfredse med et nyt sundhedsbidrag, som bliver trukket direkte i deres løn, så de reelt går ned i løn. Biry ligger langt fra de større byer, og Ibrahim har valgt at fortsætte undervisningen.

– Vi er lige kommet i gang med undervisningen, og det hele vil være tabt, hvis der allerede nu kommer et hul i undervisningen, mener Ibrahim.

Det er en udfordring at begynde en ny skole. Der er kun en enkelt elev i klassen, hvis far har gået i skole i landsbyen Kendie, og som kan hjælpe med lektionerne. For alle de andre børn er begrebet skole et abstrakt begreb.

Den næste store udfordring er sproget. Biry og de nærliggende landsbyer har deres eget sprog Doureli. Der er selvfølgelig hverken lærere eller undervisningsmaterialer på sproget Doureli. Og selv om Ibrahims familie stammer fra en landsby kun fem timers gang borte, er det et andet sprog, han taler.

Undervisningen i skolen i Biry foregår derfor på fransk, og alle i landsbyen er enige i, at det er helt rigtige sprog at blive undervist på. Fransk er Malis officielle sprog, og det sprog eleverne har behov for at kunne for at kunne begå sig i samfundet.

De første uger måtte Ibrahim undervise med tolk. Brahima Guindo og Souleyman Degoga har begge gået i skole og kan fransk. De forklarede lærerens ord. Der er kommandoerne: rejs jer op, sæt jer ned, ti stille og hvem kan svare på spørgsmålet. Og der er kommentarer: forkert, rigtigt og prøv igen.

Og der er alt det, eleverne skal lære. De skal lære at læse, skrive og regne på et helt nyt sprog. De har aldrig set bogstaver og tal før, så det er en udfordring!

Dette indlæg blev udgivet i Nyt om skolen og tagget , , , . Bogmærk permalinket.